Ohjelman kuvaus
Ohjelman tavoitteetTämän ohjelman tavoitteena on tarjota opiskelijoille monenlaisia tieto- ja viestintätekniikan osaamista, käsitteitä ja sovelluksia ongelmanratkaisutaitojen kehittämiseksi tieto- ja viestintätekniikan avulla. Se tarjoaa myös opiskelijoille mahdollisuuden arvostaa tieto- ja viestintätekniikan vaikutusta tietoon perustuvaan yhteiskuntaan ja antaa oppilaille pedagogisia tietoja, asettaa tietoa, arvoja, taitoja ja käytäntöjä, jotka ovat välttämättömiä tieto- ja viestintätekniikan opettamisessa.
Ohjelman päätyttyä opiskelijoiden odotetaan pystyvän:Osoita ymmärrystä peruskäsitteistä tärkeimmillä tieto- ja viestintätekniikan alueilla ja käytä erilaisia sovellusohjelmistoja tiedonkäsittelyn ja ongelmanratkaisun tukemiseen.
Osoittaa ymmärrystä menetelmistä, joilla analysoidaan ongelmia sekä suunnitellaan ja toteutetaan ratkaisuja tieto- ja viestintätekniikan avulla;
Ymmärtää tieto- ja viestintätekniikan käyttöön liittyvät sosiaaliset, eettiset ja oikeudelliset kysymykset ja arvioida, kuinka tietotaidot ja tiedon jakaminen tieto- ja viestintätekniikan avulla vaikuttavat päätöksentekoon ja muovaavat yhteiskuntamme. ja
Opi yhdistämään tieto- ja viestintätekniikan tieto tieto- ja viestintätekniikan opetukseen ja kehittämään lähestymistapoja, joiden avulla opiskelijat voivat oppia tieto- ja viestintätekniikan kiinnostavilla ja tehokkailla tavoilla.Ohjelmarakenne verkkotunnuksen Luottopisteet (cps) Pääaine (mukaan lukien tieteidenvälinen kurssi) 39 Kasvatustieteet
Koulutusopinnot (yleinen)
Pedagogiikka Majorille 30 Yleissivistävä koulutus 22 Viimeisen vuoden projekti (kunniaprojekti / Capstone-projekti) 6 Valinnaiset (mukaan lukien vapaaehtoiset, ala- tai toissijaiset) 30 Kenttäkokemus 20 Kielen parantaminen 9 Kaikki yhteensä: 156 Huomautus: Luokat pidetään Tai Po Campusissa ja Tseung Kwan O Oppimiskeskuksessa / Kowloon Tong Satelliittitutkimuskeskuksessa / Urheilukeskuksessa yliopiston päätöksen mukaisesti.SuuriOpetussuunnitelma kattaa laajan valikoiman kursseja, joiden avulla opiskelijat voivat parantaa tietämistään, konseptejaan ja ICT-sovelluksiaan. Erilaisten kyselypohjaisen oppimisen, verkko-oppimisen ja ongelmaperusteisen oppimisen kautta kursseilla ei tarjota opiskelijoille vain asiaankuuluvia aiheita, vaan myös pedagogista tietoa, arvoja, taitoja ja käytäntöjä, jotka ovat elintärkeitä oppimisen opettamiselle. ICT lukioissa.KoulutusKoulutusopinnot antavat opiskelijoille mahdollisuuden opiskella opetusta ja oppimista monitieteellisestä näkökulmasta. Opiskelijat opiskelevat varhaiskasvatuksessa / kouluissa psykologisesta, sosiologisesta, filosofisesta, pedagogisesta ja muusta näkökulmasta. Opiskelija kehittää ammattikäytännössä tarvittavat taidot, kuten ongelmanratkaisun, kriittisen ajattelun, luovuuden, viestinnän, sosiaalisen vuorovaikutuksen, eettisen päätöksenteon ja globaalit näkökulmat. Koulutusopinnot auttavat opiskelijoita ymmärtämään ammatillisen erinomaisuuden, eettisen vastuun ja innovaatioiden merkityksen opettajan roolissa. Pyrimme siihen, että valmistuneistamme tulee aloittavia opettajia, jotka ovat välittäviä ja osaavia, älyllisesti innostuneita, sosiaalisesti sitoutuneita ja globaalisti tietoisia.Yleissivistävä koulutusEdUHK: n yleissivistävä koulutusohjelma valmistaa opiskelijoita aktiivisiksi muutoksentekijöiksi laajentamalla heidän henkistä näköaltaansa, auttamalla heitä luomaan yhteyksiä eri tietoalueiden välillä sekä muodollisen opintonsa ja luokkahuoneen ulkopuolisen elämän välillä sekä vahvistamalla heidän kykyään järkevään ajatteluun ja hyvään päätöksentekoon . Se tarjoaa monipuolisen, mutta tasapainoisen yhdistelmän yksittäisiä kursseja erilaisilla aihealueilla ja tieteenaloilla, ja se muodostuu yhdennetystä rakenteesta (i) yleissivistävän koulutuksen säätiön kursseilla, (ii) kokemusoppimisella, iii) yleissivistävän koulutuksen leveyskursseilla ja (iv) ) Yliopiston e-portfolio, yhteensä 22 opintopistettä (cps).(i) yleissivistävän koulutuksen säätiön kurssi (4 op)Yleissivistävän koulutuksen säätiön kurssi (GEFC) on 4 op: n kurssi, joka suoritetaan lukukaudella 1 ja 2 ja jonka osallistuvat kaikki ensimmäisen vuoden opiskelijat EdUHK: ssa. Vuoden 1 lukukaudella 1 uusi osaamispohjainen kehitys / temaattinen osa on suunniteltu tarjoamaan opiskelijoille parempaa älyllistä kehitystä yliopistoyhteydessä. Vuoden 1 lukukaudella opiskelijoiden on osallistuttava tuoliprofessorien / professoreiden ja ulkopuolisten vierailevien luennoitsijoiden luentoihin, joissa käsitellään monenlaisia aiheita / aiheita, jotka keskittyvät humanististen, yhteiskuntatieteellisten, luonnontieteiden ja ympäristön aloihin. Nämä luennot tukevat pienikokoisia opetusohjelmia, joiden tarkoituksena on rakentaa vuoropuhelu- ja kyselyyhteisöjä, jotka edistävät opiskelijoiden älyllistä kasvua.(ii) Kokeellinen oppiminen (6 op)Kokemusoppiminen (EL) koostuu yhteisen opetussuunnitelman ja palvelunoppimiskurssista (CSLC) ja kokemuksellisesta oppimiskurssista (ELC). CSLC tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden harjoittaa oppimista käytännössä ja toiminnan kautta tosielämässä tai työpaikalla, samalla kun se täydentää, yhdistää ja heijastaa muodollisesta opetussuunnitelmasta johtuvia oppimiskokemuksiaan. Toisaalta, ELC kannustaa opiskelijoita oppimaan kokeilun, havainnoinnin, pohdinnan ja (uudelleen) käsitteellistämisen kautta harjoittaen monenlaista toimintaa, kuten luovaa työtä, opiskelijoiden aloittamaa yritystä / projekteja, temaattisia ulkomaille suuntautuvia matkoja, ulkomaille suuntautuvaa koulutusta , jne.
Opiskelijoiden on otettava vähintään yksi CSLC ja yksi ELC vuodesta 1 alkaen (3 op pistettä). Kokemusoppimisalueen kurssit voidaan suorittaa rinnakkain ryhmäkäytännön I ja II kanssa (ts. Kenttäkokemus ja kokemusoppimisjaksot). Jos näin on, opiskelijoiden on varmistettava, että kurssin aikataulu ei ole ristiriidassa ryhmäharjoituksen kanssa (opiskelijoiden tulee tarkistaa kurssin pääpiirteessä luetellut tiedot ja tutkia toteutettavuutta kurssin ohjaajien kanssa lukukauden alussa). Opiskelijoita kehotetaan suorittamaan EL-verkkotunnuksen kurssit ennen viimeisen vuoden 1. lukukautta, koska he osallistuvat tämän lukukauden lohkoharjoitteluun II ja loppuvuoden projektin tiedonkeruuun / kenttätyöhön. Tarvitaan huolellista akateemista suunnittelua henkilökohtaisesti.(iii) Yleiskoulutuksen leveyskurssit (9 op)Uuden opetussuunnitelman (vuodesta 2019/2020 lähtien) yleisen koulutuksen leveyskurssit (GAPC) (9 op) koostuvat yleiskoulutuksen leveyden oppimisjohdoista (1-3) (GELS) (taso 1-2), positiivisista ja Values Education (PAVE) -kurssi ja yleisen koulutuksen monitieteinen kurssi (GEIC) (taso 4). Opiskelijoiden on otettava yksi jokaisesta komponentista voidakseen täyttää GEBC-vaatimukset (9 op).
Näillä kursseilla pyritään tarjoamaan opiskelijoille parempia mahdollisuuksia tutkia ontologisia, epistemologisia ja / tai metodologisia kysymyksiä monilla tieteenaloilla. Lisäksi tarjotaan uutta 3 op: n tason GEIC-tasoa (taso 4) tiedekuntien väliseltä pohjalta opiskelijoille 2. lukukauden 2 ja kolmannen lukukauden 1 opiskelijoille, jotta he pystyisivät ymmärtämään ylittävien kysymysten ja ongelmien monimutkaisuuden. kurinpidolliset rajat ja niiden ymmärtäminen tieteenalojen välisen vuoropuhelun kautta.
Opiskelijat saavat ottaa GELS- ja / tai PAVE-kursseja GEFC: n suorittamisen jälkeen tai samanaikaisesti GEFC: n kanssa vuoden 1 lukukauden 2 aikana, jos he ovat kiinnostuneita ja heidän opetussuunnitelmansa sallivat. Kaikkien GELS / PAVE-kurssien suoritettuaan opiskelijat saavat ottaa GEICin 2. vuoden 2. lukukaudesta 3. vuoden 1. lukukauteen.(iv) yliopistojen e-portfolio (3 op)Yliopiston e-portfolio on 3 op: n ”ylärajan” kurssi, joka vaatii opiskelijoiden lähestyessään perustutkinto-opintojensa päättymistä kriittisesti yleiseen koulutukseen liittyvää oppimiskokemustaan kurinpidollisessa, ammatillisessa ja yhteisopetussuunnitelmassa sekä heidän elämässään valmistumisen jälkeen, ja kehittää integroitu näkemys siitä, kuinka ja missä he asettavat itsensä suhteessa tulevaisuuden tavoitteisiinsa, suunnitelmiinsa ja toiveisiinsa. Opiskelijat laativat ja toimittavat huomautuksilla varustetun yliopistollisen e-portfolion kokemuksensa, pohdintojen ja tallennettujen esineiden perusteella perustutkintoa. Opiskelijoita kannustetaan säilyttämään sähköiset (pehmeät) kopiot kaikesta kurssimateriaalistaan alkaen GEFC: n valmistumisesta mahdollista sisällyttämistä varten yliopiston e-portfolioon.
Kurssi antaa opiskelijoille mahdollisuuden syntetisoida oppimiskokemuksensa pohtimalla kriittisesti opitun arvoa ja merkitystä, luomalla yhteyksiä elämäänsä ja kuvittelemalla omia tulevaisuuksiaan.
Opiskelijat saavat käydä yliopiston e-portfolion kurssilla kaikkien vaadittujen GEBC: ien suorittamisen jälkeen (eli GELS, PAVE, GEIC). Lisäksi heidän on suoritettava kurssi yksittäisten ohjelmien osoittamalla lukukaudella.Viimeisen vuoden projekti (kunniaprojekti / Capstone-projekti)Viimeisen vuoden projekti koostuu kahdesta kurssista:Kunniamaininnat projekti I / Capstone-hanke I: Tutkimusmenetelmät ja ehdotus
Kunniamerkit Project II / Capstone Project II: Yhden vuoden projekti, joka suoritetaan yleensä viimeisenä vuonna.valittavienOpiskelija voi valita jommankumman seuraavista vaihtoehdoista:Vapaa valinnainen
1 alaikäinen ja valinnaiset
2 alaikäistä
Toinen majuriKenttäkokemusOpiskelijat sijoitetaan kouluihin, jotka ovat tärkeitä opettamisen oppimispaikkoja ja joissa he tulkitsevat, tuottavat, ovat vuorovaikutuksessa ja kokeilevat teoriaa:2. vuoden lukukaudet 1 ja 2Aloita johdannolla (FE-säätiön kurssi 3 op) opettajan ammattiin. Opiskelijoita opastaa ja tukee ammattimainen ohjaaja ymmärtämään opettajan roolit ja odotukset sekä rakentamaan oma identiteetti ja tehtävä ja sopeutua muuttuvaan rooliin opiskelijasta opettajaksi.3. vuosi lukukausi 2Suorita ryhmäharjoittelu I kouluissa (5 opintopistettä) 8 viikon ajan yhdessä FE: n ja Professional Learning Portfolio I: n (2 op) opetetun kurssin kanssa pienryhmien opetusohjelmien muodossa, jotka tukevat opiskelijoiden aktiivista osallistumista kenttäkokemukseen ja auttaa heitä yhdistämään teoria ja käytäntö. Ryhmä- ja henkilökohtaisen ohjauksen avulla opiskelijat tuottavat e-portfolio, joka on kokoelma todisteita heidän oppimisestaan tukeakseen pohdintaa ja ammatillista kasvua.Vuoden 5 lukukausi 1Suorita ryhmäharjoittelu II kouluissa (7 opintopistettä) 8 viikon ajan, mukana seuraa FE: n ja Professional Learning Portfolio II: n (3 opintopistettä) opetettu kurssi pienryhmäohjeiden ja yksilöllisen ohjauksen muodossa, jotka parantavat oppilaiden ymmärrystä kouluista ja opettajan rooli välittävässä viljelijässä, inspiroivana rakentajana ja sitoutuneena roolimallina opiskelijoille. He kehittävät edelleen e-portfoliaansa syventävää pohdintaa ja ammatillisen kehityksen kirjaa varten.Blokkikäytäntö suoritetaan paikallisissa kouluissa, joissa opetusvälineet voivat vaihdella koulujen politiikan mukaan. Opiskelijoiden tulee pystyä osoittamaan kantonin / englannin / putonghuan (kiinan kielen opettamiseen joissakin kouluissa) taitotaso estääkseen harjoittelua.
Tärkeä huomautus: Yliopisto pyytää opettajankoulutusohjelmien (esim. Opetusohjelmien) opiskelijat ilmoittamaan, onko heidät tuomittu tai syytetty kaikista sukupuoleen liittyvistä rikoksista Hongkongissa tai muualla, asiaankuuluvat tiedot ennen opetuskäytännön tekemistä. Tällaiset tiedot voidaan luovuttaa kouluille. Yliopisto pidättää itsellään oikeuden olla antamatta näille opiskelijoille lohkon opetuskäytäntöä. Jos näin on, he eivät pysty täyttämään ohjelmien valmistumisvaatimuksia.Kielen parantaminenSyyskuusta 2012-13 FT BEd -opiskelijoiden, jotka eivät ole kieliä, on täytettävä englannin ja putonghuan kielen poistumisvaatimukset (LER). Poistumisvertailut ovat IELTS 6.0 (tai vastaava) englanniksi ja PSC (Putonghua Shuiping Ceshi) 3B Putonghua. Opiskelijoiden on opittava kattava paketti englannin, kiinan ja Putonghuan parannuskursseja.
Englannin kielenparannusohjelma (EEP) koostuu kahdesta opintosuoritusten kurssista vuonna 1/2. Nämä kurssit tarjoavat opiskelijoille akateemisen lukutaidon, luku- ja kirjoitustaidot, jotka ovat välttämättömiä korkea-asteen opintoilleen. Ne luovat myös perustan opiskelijoille oppia englantia seuraavina vuosina itsenäisesti osallistumalla itsenäiseen oppimiseen, sekoitettuun oppimiseen ja valinnaisiin kielenparannuskursseihin, jotka sopivat heidän tasolleen ja kehitystarpeisiinsa. Lisäksi opiskelijoiden on opittava kaksi pakollista ei-optiota omaavaa kurssia, jotka on tarkoitettu heidän valmistautumiseen englannin kielen kokeisiin. Valinnaisia IELTS-valmistelutyöpajoja tarjotaan myös perehdyttämiseksi opiskelijoille EdUHK: n tukemassa IELTS: ssä (vain kerran) heti, kun he ovat suorittaneet EEP: n.
Opiskelijoiden on myös opittava kolme kiinalaista lisäkurssia ja enintään kaksi Putonghuan lisäkurssia tasostaan riippuen.
Kiinan kielenparannusohjelma (CEP) koostuu yhdestä pakollisesta opintosuoritusten mukaisesta kurssista ja kahdesta pakollisesta, ei-luottoisasta kurssista, jotka tarjoavat opiskelijoille tietoa kiinan kielen taidoista sekä kirjallisuuden ja kulttuurin osista.
Opiskelijat voidaan vapauttaa valitusta kiinalaisesta kurssista paketissa, jos he ovat täyttäneet yksittäisen kurssin vapautuskriteerit.
Putonghuan parannusohjelma (PEP)
Opiskelijoiden on suoritettava enintään kaksi pakollista, ei-luotto-opettavaa kurssia riippuen heidän Putonghua-tasostaan pääsyssä Tertiary Putonghua Testin (TPT) kautta, ja he voivat valita muita ei-luottoisia Putonghua-lisäkursseja vuoden 1 jälkeen.
Opiskelijat voidaan vapauttaa pakkauksessa valituista Putonghua-kursseista, jos he ovat täyttäneet yksittäisten kurssien poikkeusvaatimukset.
Kantoninkieliset kurssit (muille kuin kantoninkielisille kiinalaisille opiskelijoille)
Muita kuin kantoninkielisiä kiinalaisia opiskelijoita vaaditaan opiskelemaan kahta kreditin kieltä, joka ei sisällä luottoa. Kantonin kurssien onnistunut suorittaminen kirjataan opiskelijan leikekirjaan.
Kiinan (myös Putonghua) ja englannin kielen neuvontapalvelut ja muut itsekäytettävät materiaalit tarjotaan ASLLC: ssä, itseoppimisessa kieltenopiskelukeskuksessa (nämä järjestelyt voivat muuttua).Ura näkymät / Ammatillinen pätevyysHeidän syvällinen akateeminen ja ammatillinen tietämyksensä antaa ohjelman suorittaneille erinomaiset uramahdollisuudet. Heillä on pätevä opettajan asema Hongkongissa ja ovat valmiita tulemaan täysin päteviksi opettajiksi paikallisissa lukioissa. Ammatillisen opettajan uran lisäksi tutkinnon suorittaneilla on akateemiset tiedot ja älylliset taidot aloittaa monenlaisia muita asiaan liittyviä työpaikkoja julkisella sektorilla, valtiosta riippumattomilla järjestöillä, kaupallisilla järjestöillä, kustantamisalalla jne.
EdUHK on yksi opettajien koulutuksen tarjoajista Hongkongissa. Yliopiston opettajankoulutusohjelmien suorittaneista voi tulla täysin päteviä ja rekisteröityneitä opettajia. Opettajien rekisteröinnin osalta tutkinnon suorittaneiden tulee kääntyä koulutustoimiston (EDB) Opettajien rekisteröintiosastoon jättääkseen hakemukset suoraan. EDB arvioi kaikki hakemukset.