Terveystieteen kandidaatti (Kunniamerkit) (Kaksivuotinen kokopäiväinen)

Yleistä

Ohjelman kuvaus

Johdanto

Kroonisten ja monimutkaisten sairauksien lisääntyminen asettaa kasvavia vaatimuksia sairaaloille ja aiheuttaa terveydenhuollon kustannusten lisääntymisen. Tämän ongelman ratkaisemiseksi useimmat länsimaat ovat ottaneet käyttöön perusterveydenhuoltojärjestelmät. Perusterveydenhuolto vähentää heidän kokemuksensa perusteella yhteiskunnan terveydenhuollon kokonaiskustannuksia rakentamalla terveempää väestöä, hajauttamalla terveydenhuollon resursseja ja antamalla ihmisille mahdollisuuden hallita ja parantaa omaa terveyttään.

Perusterveydenhuoltojärjestelmä on taloudellisesti toteuttamiskelpoisin ja tehokkain tapa tarjota terveydenhuoltoa väestölle, jolla on yhä monimutkaisempia ja krooniset sairaudet. Tällaisen järjestelmän kulmakivi on koulutus sekä yksilöille että yhteisölle. Yhteisön ammattilaiset ovat valmiita toimittamaan tätä koulutusta tarkalleen missä sitä tarvitaan, ovat kouluopettajat, sosiaalityöntekijät ja sairaanhoitajat. Siksi opettajien, koulujen sosiaalityöntekijöiden, sairaanhoitajien ja lupaavien terveydenhoitajien kouluttaminen tarjoamaan terveyskasvatusta on kriittisen tärkeää tehokkaan terveydenhuoltojärjestelmän perustamiselle ja kehittämiselle Hongkongissa.

Ohjelman tavoitteet

Tämä on tutkinto-ohjelma, joka perustuu aiemmin opiskelevien opiskelijoiden perustana todistuksissa / tutkintotodistuksissa. Ohjelman tarkoituksena on valmistaa sairaanhoitajia kouluttajaksi ja tietotaitoja terveyskasvatuksen suorittamiseksi potilaille / asiakkaille sairaalassa ja yhteisössä. Ohjelman tavoitteena on myös valmistaa kouluopettajat ja koulun sosiaalityöntekijät toimimaan tiiviissä yhteistyössä oppilaiden kanssa perusterveyden koulutuksen ja käyttäytymisen tarjoamiseksi vastustaakseen erilaisia vetovoimia tai terveyttä vaarantavaa käyttäytymistä. Ohjelma lupaa valmistaa terveyskasvattajia tehokkaaseen terveyskasvatukseen erilaisissa ympäristöissä.

Ohjelman suoritettuaan tutkinnon suorittaneiden tulisi voida:

  • Integroida tietämys, teoria ja käytännöt tarjoamalla terveyskasvatusta erilaisiin kouluttajien koulutusohjelmiin kouluissa ja terveydenhuoltoympäristössä monille asiakkaille, mukaan lukien koululasten, teini-ikäisten, aikuisten ja yhteisön potilaiden keskuudessa;
  • Toteuta näyttöön perustuvaa terveyskasvatustapaa;
  • Diagnosoida terveyskasvatusongelmia, suunnitella terveyskasvatustrategioita, toteuttaa terveyskasvatussuunnitelmia potilaiden kanssa; motivoida potilaita noudattamaan terveyskasvatusta ja arvioimaan tuloksia;
  • Arvioida nykyaikaisia terveyskysymyksiä terveydenhoidossa; ja
  • Opi ja sopeudu muutoksiin terveydenhuollon alalla globaalissa yhteiskunnassa ja asiakkaissa koko elinkaaren ajan. Valmistuneiden tulisi voida ajatella innovatiivisilla, luovilla tavoilla optimoida terveys kansalaisyhteiskunnassa.

Ohjelmarakenne

Tämä täydentävä koulutusohjelma edellyttää opiskelijoiden suorittavan 20 kurssia (kukin edustaa 3 opintopistettä, yhteensä 60 opintopistettä). Kurssit käsittävät akateemiset ydinkurssit, akateemiset valinnaiset opinnot, kunniaprojektit ja terveyskasvatuksen käytännön harjoituksen tietyssä jaossa.

Ydinkurssit (24 op)

  • Terveyskasvatussäätiö
  • Johdatus perusterveyteen
  • Terveysneuvonta
  • Tutkimusmenetelmät
  • Mielenterveyskasvatus
  • Tartunnanvalvontakoulutus
  • Terveys, kulttuuri ja yhteiskunta
  • Terveystilastot

Akateemiset valittavat (valitse 8 valittavia, yhteensä 24 op)

  • Huumekoulutus ja ehkäisy
  • Terveyskäyttäytyminen: teoria ja ohjelman suunnittelu
  • Perinteisen kiinalaisen lääketieteen perusteet
  • Integroiva ravitsemus
  • Seksuaaliterveys ja ihmisen seksuaalisuus
  • Kivun koulutus
  • Elintarviketurvallisuuskoulutus
  • Lasten ja nuorten terveyskasvatus
  • Kouluterveyden nykyajan kysymykset
  • Fyysinen kunto
  • Tarkkaavaisuus
  • Vertaissovittelu
  • Ruokavalio terveydessä ja sairauksissa
  • Mobiilisovellusten kehittäminen terveyskasvatukseen
  • Terveyshätäkoulutus
  • Vanhusten kuntoutus ja koulutus
  • Aromaterapia jokapäiväisessä elämässä
  • Musiikin terapeuttinen käyttö terveydenhoidossa
  • Kulttuurienvälinen kokemuksellinen oppiminen terveys- ja urheilutieteellisessä koulutuksessa

Kunniamaininnan projekti (6 op)

  • Kurssin tarkoituksena on helpottaa opiskelijoiden taitojen kehittämistä ja antaa opiskelijoille kokemusta tutkimuksen tekemisestä. Opiskelijoiden odotetaan työskentelevän ryhmissä ohjaajiensa valvonnassa. Opiskelijoiden on toimitettava edistymisraportit, osallistuttava seminaareihin ja esitettävä tutkimustuloksensa suullisessa ja kirjallisessa muodossa.

Terveystieteen harjoittelu (6 op)

  • Kurssin tarkoituksena on antaa opiskelijoille mahdollisuus kehittää tietojaan ja taitoja tietyllä kiinnostuksen alueella. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa terveyskasvatusohjelmat valituissa ympäristöissä. He työskentelevät ryhmissä valvonnan alaisena. Hän osallistuu seminaareihin ja esittelee terveyskasvatusohjelmansa suullisesti ja kirjallisesti.

Opetussuunnitelman puitteet

Peruskurssit 8 kurssia, yhteensä 24 opintopistettä
Akateemiset valittavat 8 kurssia, yhteensä 24 opintopistettä
Kunniamaininnan projekti 6 opintopistettä, mikä vastaa 2 kurssia
Terveyskasvatuskäytäntö 6 opintopistettä, mikä vastaa 2 kurssia
Kaikki yhteensä: 60 opintopistettä

Muut pakolliset kurssit (siltakurssit)

Mahdollisia ja aloittavia opiskelijoita, joilla on liitännäistutkinto tai korkeakoulututkinto terveydessä tai terveyteen liittyvissä opinnoissa, voidaan vaatia suorittamaan kolme valmistelevaa pakollista lisäkurssia (ACC), nimittäin (i) HealthCare Ethics; ii) terveyspalvelu Hongkongissa; ja (iii) ihmisen biologia, jotta heitä autettaisiin täyttämään ohjelmaan osallistumista koskevat edellytykset. ACC: n suorittavien opiskelijoiden on suoritettava yhteensä 69 opintopistettä ohjelman valmistumisvaatimuksen täyttämiseksi (eli 60 opintopistettä ohjelmalle ja 9 opintopistettä ACC: lle).

Opinnon kesto ja muoto

Ohjelma voidaan suorittaa kahden vuoden kokopäiväisesti. Ohjelman tunnit suunnitellaan maanantaista lauantaihin klo 8.30–21.20, jolloin mahdollisuus on yhdistää eri luokkien ohjelmat / kurssit erilaisille luokille.

Oppimateriaali

Opetusväline on englanti. Kiinaa / Putonghuaa käytetään opetusvälineenä joillekin kursseille tarpeen mukaan.

Tilisiirto

Hakijoille, jotka ovat suorittaneet menestyksekkäästi yliopiston tarjoamat asiaankuuluvat ammatillisen kehityksen ohjelmat, myönnetään tapauskohtaisesti hyvityksen siirto ohjelman aiheellisilta kursseilta.

Akateeminen tunnustaminen ja uranäkymät

Tämän ohjelman suorittaneille myönnetään terveydenhuollon kandidaatin tutkinto. Tämä täydentävä tutkinto ei anna tutkinnon suorittaneelle tulla hoitajaksi, rekisteröidyksi opettajaksi tai sosiaalityöntekijäksi Hongkongissa. Ohjelman suorittaneilla on kuitenkin laaja valikoima työllistymismahdollisuuksia ja he voivat kilpailla korkean tason tehtävistä. Heillä on pätevyys työskennellä vanhusten keskuksissa toimivina terveydenhuollon edistäjinä, terveyskasvattajina yhteisössä, terveyskoordinaattoreina poliklinikoilla / klinikoilla ja niin edelleen.

Valmistuneet voivat myös haluta jatkaa hoitotyön, urheilun, kansanterveyden, koulutuksen, terapian, sosiaalityön tai muiden paikallisten yliopistojen tarjoamien opintojen jatko-opintoja. EdUHK: lla heillä on mahdollisuus suorittaa jatkotutkinto erilaisissa maisteriohjelmissa. Yliopisto tarjoaa myös kasvatustieteiden tohtoriohjelman ja tohtoriohjelman tohtorikoulutukselle aihealueilla.

Sisääntulovaatimukset

Pääsyä varten hakijoiden tulee:

  • Ovat saaneet korkeamman tutkintotodistuksen terveyteen / terveyteen liittyvistä aloista tai vastaavat; tai
  • Palvele opettajia päiväkodeissa, ala-asteissa, keskiasteissa ja erityiskouluissa; tai rekisteröidyt sosiaalityöntekijät; tai
  • On hankkinut todistuksen koulutuksesta tai erityisopetukseen liittyvien lasten opettajien todistuksen, koulutuksen tutkinnon tai jatkotutkinnon tai sosiaalityön tutkinnon tai tutkintotodistuksen tai vastaavan; ja
  • Osaa sujuvasti sekä kirjoitettua että puhuttua englantia.
Viimeksi päivitetty May 2020

Oppilaitoksesta

The Education University of Hong Kong is a publicly funded tertiary institution dedicated to the advancement of teaching and learning, through a diverse offering of academic and research programmes on ... Lue lisää

The Education University of Hong Kong is a publicly funded tertiary institution dedicated to the advancement of teaching and learning, through a diverse offering of academic and research programmes on teacher education and complementary social sciences and humanities disciplines. Näytä vähemmän