Kandidaatti yrittäjyydestä ja pienyritysten kehittämisestä
Brno University of Technology
Keskeiset tiedot
Kampuksen sijainti
Brno, Tšekki
Kieli (kielet
Englanti
Opintomuoto
Kampuksella
Kesto
3 vuotta
Vauhti
Täysaikainen
Lukukausimaksut
EUR 1 730 / per year *
Hakemuksen määräaika
31 Mar 2024
Aikaisin aloituspäivä
Sep 2024
* 1500,- euroa/lukuvuosi EU: n kansalaisille/8000,- euroa/lukuvuosi EU: n ulkopuolisille kansalaisille
Johdanto
Yrittäjyys ja pienyritysten kehittäminen
Tiedekunta: FBM Lyhenne: BAK-ESBD Acad. vuosi: 2022/2023
Opinto -ohjelman tyyppi: Kandidaatin tutkinto
Opinto -ohjelman koodi: B0413P050016
Tutkinto: Bc.
Opetuskieli: englanti
Akkreditointi: 8.10.2019 - 8.10.2029
Erityiset pääsyvaatimukset: Pääsyvaatimus on suoritettu keskiasteen koulutus.
Ohjelman profiili: Ammatillisesti suuntautunut
Opiskelutapa: Kokopäiväinen opiskelu
Normaali opintojakso: 3 vuotta
Ohjelman ohjaaja : doc. Ing. Robert Zich, tohtori
Tutkinto -ohjelmalautakunta
puheenjohtaja:
prof. Ing. Alena Kocmanová, toht.
sisäinen neuvonantaja:
doc. Ing. Mgr. Karel Brychta, tohtori , doc. Ing. Vít Chlebovský, toht. , prof. Ing. Marie Jurová, CSc. , prof. Ing. Vojtěch Koráb, tohtori, MBA , ins. Jiří Kříž, toht. , doc. Ing. et Ing. Stanislav Škapa, toht. , doc. Ing. Robert Zich, tohtori
ulkopuolinen neuvonantaja:
Ing. Rostislav Tesař
Tutkimuksen tavoitteet
Tutkimuksen ensisijaisena koulutustavoitteena on antaa tutkinnon suorittaneille valmiudet omien pienyritysten johtamiseen sekä työskennellä tehtävissä, jotka vastaavat suurempien yritysten tai muiden organisaatioiden johtamiseen liittyvien toimintojen kehittämisestä.
Ohjelman teoreettisen taustan ja käytännön kokemuksen hankkimisen muodon käsityksessä ohjelma parantaa valmistuneiden monitieteistä asiantuntemusta ja taitoja kehittäen siten heidän mahdollisuuksiaan olla aktiivisia yrityksen kaikkien keskeisten toimintojen kehittämisessä ja liiketoimintamallien kehittämisessä. Täällä monitieteisyyden periaate nähdään yhdistelmänä taloudellisissa ja johtamisnäkemyksissä liiketoimintaprojekteissa. Tästä näkökulmasta ohjelman yleinen sosiaalinen tavoite voidaan määritellä yrittäjäosaamisen kehittämiseksi maan talouden taloudellisen ja sosiaalisen kehityksen kannalta sekä kilpailukyvyn parantamiseksi sekä yksittäisille yrityksille että koko taloudelle.
Ohjelman tarjoaman yrittäjäosaamisen kokonaisvaltaisen kehittämisen tavoitteena on, että valmistuneet saavat syvän käsityksen yrittäjyyden taloudellisista, johtamis- ja sosiaalisista yhteyksistä. Käytännön painopisteen kannalta ohjelman tavoitteena on tarjota opiskelijoille käytännön kokemusta yrittäjyydestä jo tutkimuksen aikana. Opetusmenetelmät valitaan tavoitteena saavuttaa maksimaalinen tehokkuus opetusprosessissa, joka kehittää opiskelijoiden osaamista yhdistämällä käytännön koulutus henkilökohtaiseen itseopetukseen ja ryhmäoppimiseen.
Ammatillisen yrittäjyyden ja pienyritysten kehittämisen kandidaattiohjelman valmistuneet ovat täysin valmiita omaan yrittäjyyteen paitsi kauppiaina myös pienten ja keskisuurten yritysten tasolle. He menestyvät menestyksekkäästi tehtävissä yritysten perustajina, omistajina ja johtajina. He voivat työskennellä perheyrityksissä sekä kaikissa pienissä ja keskisuurissa yrityksissä, myös aloittavissa yrityksissä. He voivat soveltaa saatuja tietoja sekä yritysten liiketoiminnan kehittämiseen että tällaisen kehityksen johtamiseen. Valmistuneet voivat myös johtaa pienten yritysten ja yritysryhmien projekteja. He löytävät myös töitä suurista yrityksistä tehtävissä, jotka ohjaavat kattavia projekteja tuotteiden ja palvelujen kehittämiseksi ja markkinoimiseksi, innovatiivisen liiketoiminnan laajentamiseksi. Valmistuneet voivat työskennellä esimiehinä, jotka vastaavat liiketoimintayksiköiden ja muiden organisaatioiden markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisestä ja toteuttamisesta.
Mitä tutkinto -ohjelmatyyppejä on saattanut edeltää
Yrittäjyyden ja pienyritysten kehittämisen kandidaatin tutkinnon suorittaneet voivat jatkaa opintojaan BUT -kauppatieteiden tiedekunnan maisteriohjelmissa.
Ohjelman tulos
Yrittäjyys ja pienyritysten kehittäminen kandidaatin opinto-ohjelmasta valmistuneella on tiedot ja taidot, joita tarvitaan yritystoiminnan käynnistämiseen ja kehittämiseen sekä yksityisen elinkeinonharjoittajan että yrityksen perustamisen muodossa. Tunnistaa, luo ja arvioi liiketoimintamahdollisuuksia globalisoituneessa markkinaympäristössä ja osaa ehdottaa tapoja niiden hyödyntämiseksi, mukaan lukien sopivan liiketoimintasuunnitelman laatiminen. Hän määrittelee selkeästi globaalit sosiaaliset ja taloudelliset markkinavaikutukset yritystoimintaan ja osaa ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin. Se soveltaa analyyttistä lähestymistapaa löytääkseen ratkaisuja liiketoimintaan liittyviin ongelmiin.
Yritystoiminnan johtamiseen, oman yrityksen perustamiseen ja sen kehittämiseen ohjelman suorittanut soveltaa menettelytapoja kaikkien tarvittavien resurssien hankkimiseksi ja järjestämiseksi. Hän osaa määritellä sopivan liiketoimintamallin. Tietää, ymmärtää, määrittelee ja asettaa vastaperustettujen tai kehittyvien liiketoimintakokonaisuuksien johtamisprosessit. Hän osaa suunnitella ja soveltaa toimintatapoja liiketoiminnan turvaamiseen siten, että se vastaa yrityksen nykyistä kasvuvaihetta. Se määrittelee oman yrityksen aseman sekä markkinoiden arvojärjestelmässä että toimintaympäristön sosioekonomisessa kontekstissa.
Valmistunut on omassa yrittäjätoiminnassa hankittu kokemus ja taidot sekä kokemusta teoreettisten käsitteiden ja tiedon soveltamisesta todellisessa liiketoimintaympäristössä. Valmistuneen osaaminen perustuu sekä tiimityökokemukseen että tiimin ja yrityksen vuorovaikutukseen asiakkaiden, tavarantoimittajien, kilpailijoiden, liikekumppaneiden ja muiden ulkopuolisten sidosryhmien kanssa.
Valmistuneen profiilissa hankitut tiedot, taidot ja pätevyydet voidaan jakaa kolmeen ryhmään - ammatilliset tiedot, ammatilliset taidot ja yleiset pätevyydet. Ammatillisen tietämyksen ja ammatillisten taitojen alueella määritellään tarkemmin niissä kehitetyt tieteenalat ja niille määritellään omat tuotokset.
Ammattitaito
- Talousteorian ala ja teoreettiset perusalueet:
- omaa teoreettisen ja käsitteellisen tiedon tunnistaakseen ja analysoidakseen liiketoimintaongelmia globaalin markkina- ja markkinatalouden kontekstissa, ymmärtää ja määrittelee selkeästi elinkeinoelämän ja liiketoimintayksiköiden roolin globalisoituneessa markkinataloudessa ja niiden sosiaalisen taloudellisen merkityksen, määrittelee ja ymmärtää matemaattiset työkalut ja niiden merkitys analyysin alalla liiketoiminnan tarpeisiin, ymmärtää makrotaloudellisten indikaattoreiden merkityksen ja määrittää niiden vaikutuksen liiketoimintaan.
- Liiketalouden, rahoituksen, kirjanpidon ja verotuksen ala:
- määrittelee ja arvioi kriittisesti talousluokkia, ymmärtää ja määrittelee liiketoimintaan vaikuttavat liiketoiminnan taloushallinnon osatekijät, ymmärtää ja määrittelee selkeästi elinkeinotoiminnan kirjanpito- ja veronäkökohdat.
- Liiketoiminta-alue:
- määrittelee liiketoiminnan taloudelliset, rahoitukselliset ja oikeudelliset puitteet, osaa määritellä elinkeinokokonaisuuden johtamiseen ja kehittämiseen sekä liiketoiminnan turvallisuuteen tarvittavat toiminnot, määrittelee liiketoimintaan ryhtymisen vaihtoehdot ja selittää niiden erityispiirteet, määrittelee tekijät liiketoimintaan vaikuttavasta toimintaympäristöstä ja määrittelee kokonaisuuden liikesuhteiden kehittämisen periaatteet kiinnostuneiden sidosryhmien kanssa yrityksen kaikissa kehitysvaiheissa, määrittelee liiketoimintasuunnitelman rakenteen ja lähestymistavat sen laatimiseen, määrittelee lähestymistavat arviointiin. yritysten ja liiketoimintaprojektien liiketoimintapotentiaalia.
- Johtamisen ja johtamisen ala:
- määrittelee ja arvioi kriittisesti johtamisen lähestymistavat ja johtamisen periaatteet liiketoiminnan kehittämiseen, määrittelee johtamisen keskeisissä toiminnoissa käytettävät menetelmät ja menettelytavat liiketoiminnan kehittämisen varmistamiseksi.
- Markkinoinnin ja yritysviestinnän osa-alue:
- o määrittelee markkinoinnin lähestymistavat pienten ja keskisuurten yritysten ympäristössä, määrittelee menetelmät yritysviestinnän kehittämiseen, määrittelee lähestymistapoja palvelujen kehittämiseen tuotteena, määrittelee lähestymistapoja pienten ja keskisuurten yritysten brändin kehittämiseen.
- Esitys- ja viestintätekniikat:
- o kuvaa ja ymmärtää viestintä- ja esitystekniikat yrityksen ja sen aikomusten esittelyyn, määrittelee lähestymistavat tiimin sisäiseen viestintään, määrittelee selkeästi sidosryhmien kanssa käytävän viestinnän roolin ja määrittelee sopivat henkilökohtaiset ja virtuaaliset viestintävälineet.
Ammatillinen kielitaito:
- o laaja ja edistynyt englanninkielisen terminologian tuntemus liikkeenjohdon ja taloustieteen alalla painottaen yritystoiminnan toimintaa.
- Ammattitaito
- Talousteorian ala ja teoreettiset perusalueet:
- soveltaa laajempaa talousteoreettista tietämystä elinkeinonharjoittajien toimintatasolla, tunnistaa ajankohtaiset taloudelliset muuttujat liiketoimintayksikön näkökulmasta, soveltaa matemaattisia lähestymistapoja relevanttien alueiden analysointiin;
- Yritystalouden, rahoituksen, kirjanpidon ja verotuksen ala:
- soveltaa yritystalouden, kirjanpidon ja verotuksen tietoja varmistaakseen pienyrityksen normaalin toiminnan;
- Liiketoiminta-alue:
- tunnistaa liiketoimintamahdollisuuden, arvioi liiketoiminnan kehittämisen ja yhteistyön mahdollisuuksia kumppanien ja sijoittajien kanssa kotimarkkinaympäristössä sekä kansainvälisessä kontekstissa, soveltaa menettelytapoja tuotteiden markkinoille saattamiseen ja innovointiin sekä tuotteiden että palveluiden alueella , soveltaa luovia ja innovatiivisia liiketoiminnan lähestymistapoja, jotka perustuvat vaihtoehtojen kriittiseen arviointiin ottaen huomioon mahdolliset riskit kotimaisten ja kansainvälisten markkinoiden tasolla, soveltaa lainsäädäntöä liiketoiminnan aloittamisen ja kehittämisen edellyttämällä tasolla, laatii liiketoimintasuunnitelman ja sen toteuttamisen , määrittelee liiketoimintamallin ja sen käytännön toteutuksen, liiketoiminnan kehittämisen johtamisen kaikissa liiketoiminnan kehittämisen vaiheissa .
- Johtamisen ja johtamisen ala:
- arvioi kattavasti yritysten ja organisaatioiden strategisen kilpailukyvyn kehittämismahdollisuudet ja ehdottaa strategisia vaihtoehtoja liiketoimintamahdollisuuksien hyödyntämiseksi, muotoilee tavoitteet ja perusteltuja lähestymistapoja ongelmien ratkaisemiseksi kriittisen analyyttisen markkinatilanteen arvioinnin perusteella, prosessoi toimintaa ja strategisia suunnitelmia. yrityksen toiminnan toteuttaminen . Luo ja kehittää tiimin monimutkaisten projektien ja liiketoimintasuunnitelmien ratkaisemiseen, käyttää tehokkaasti ryhmätyötä ja soveltaa johtamisen ja johtamisen periaatteita niin yrityksen tasolla kuin kansainvälisen yhteistyön tasolla, valitsee sopivat työkalut liiketoiminnan johtamisen tueksi, soveltaa johtamisperiaatteet globaalissa ja monikulttuurisessa liiketoimintaympäristössä, osaa arvioida ja määritellä lähestymistapoja kilpailukyvyn kehittämiseen;
- Markkinoinnin ja yritysviestinnän ala:
- soveltaa markkinoinnin työkaluja markkinoiden ja liiketoimintamahdollisuuksien arvioimiseen, tekee markkinatutkimusta kvantitatiivisten ja laadullisten menetelmien avulla, tulkitsee tutkimustuloksia asianmukaisten analyysien avulla arvioidakseen tilannetta globaalissa markkinaympäristössä, toteuttaa yritysviestintää kehittäviä toimia, suunnittelee kokonaisvaltaisesti ymmärrettäviä tuotteita ja palveluita, käyttää brändikehitystekniikoita yrityksen, tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen.
- Esitys- ja viestintätekniikat:
- Hallitsee viestintää pienyrityksen omistajan ja johtajan tasolla, viestintää tiimissä monimutkaisten hankkeiden ratkaisemisessa, osaa esitellä liiketoimintasuunnitelman eri sidosryhmille, osaa valita sopivat neuvottelu- ja konfliktienratkaisutavat viestinnän aikana, selkeästi esittelee asemansa sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä, muotoilee ja esittelee selkeästi ratkaistavien tehtävien olemuksen, osaa käyttää verkkoviestinnän työkaluja liiketoiminnassa.
Ammatillinen kielitaito:kyky työskennellä englanninkielisen tekstin kanssa ammatillisella ja yleisellä tasolla, kommunikointi kirjallisessa ja suullisessa muodossa virallisella ja epävirallisella tasolla;
Yleiset taidot
Toimintaympäristön kehityksen laajemman taloudellisen kontekstin arviointi ja niiden vaikutusten arviointi yritystoimintaan ja yhteiskuntaan.
Ymmärtää elinkeinotoiminnan roolin yritystasolla, valtiontalouden tasolla sekä niiden yhteiskunnallisen merkityksen.Monimutkainen systemaattinen lähestymistapa ongelmien ratkaisemiseen, joka perustuu kriittiseen analyysiin ja suuntautuu realistisesti käyttökelpoiseen ratkaisuun, mukaan lukien sen toteutus.Itsenäisyyttä ja luovuutta monimutkaisten liiketoiminta- ja johtamisongelmien ratkaisemisessaProjektilähtöisen toiminnan toteuttaminen painottaen maksimaalista tehokkuutta ja arvioida hankkeen kriittisiä kohtia ja hyötyjä.
Erityinen osaamisryhmä koostuu sitten kielitaidoista. Ottaen huomioon, että opinto-ohjelma opetetaan kokonaan englanniksi, kaikki opetukseen käytettävä kirjallisuus on myös englanniksi. Jotkut ohjelman painopisteen erityispiirteet huomioidaan, eli liiketoiminta-alue ja yritystoiminnan toteuttaminen Tšekin tasavallan olosuhteissa, ja tarvittava tietämys esimerkiksi Tšekin lainsäädännöstä varmistetaan tuntemalla sopiva englanninkielinen terminologia. Kielitaitoja kehitetään seuraavilla alueilla:
- tietämys: englannin kielen ammattiterminologian edistynyt tuntemus;
- taidot: kehittynyt kyky ymmärtää englanninkielisiä ammattitekstejä, kyky kirjoittaa sujuvasti ammatillisia tekstejä englanniksi, kommunikoida sujuvasti englanniksi;
- taidot: kokousten ja neuvottelujen valmistelu ja itsenäinen johtaminen englanniksi, esitykset englanniksi.
Uramahdollisuudet
Yrittäjyys ja pienyrityskehitys ammatillisesti suuntautuneesta kandidaatin tutkinto-ohjelmasta valmistuneet ovat kattavasti valmiita oman yrittäjyyden toteuttamiseen paitsi yksityisten elinkeinonharjoittajien tasolla myös pienten ja keskisuurten yritysten tasolla. Valmistuneet hakevat yrityksen perustajan, omistajan ja johtajan rooliin. Valmistuneet työllistyvät paitsi perheyrityksiin, vaan yleensä kaikkiin pieniin ja keskisuuriin yrityksiin, myös aloittaviin yrityksiin. Valmistuneet hakeutuvat sekä yritysten liiketoiminnan kehittämiseen että tämän kehityksen varsinaiseen johtamiseen. Valmistunut pienyritysten projektijohtamisesta sekä yritystiimien kehittämisestä ja johtamisesta. Valmistuneet voivat myös työskennellä suuryritysten ympäristössä tehtävissä, joissa hän pystyy ratkaisemaan monimutkaisia projekteja, jotka liittyvät tuotteiden, palveluiden kehittämiseen ja markkinoille saattamiseen, suuren yrityksen liiketoiminnan innovatiiviseen kehittämiseen. Valmistuneet työllistyvät elinkeinoelämän ja muiden organisaatioiden markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisestä ja toteuttamisesta vastaaviin tehtäviin.
Galleria
Opetussuunnitelma
1. opiskeluvuosi
Vaaditut kurssit
- Matematiikka
- Joukkueen ja yrityksen kehittäminen
- Liikeidean kehittäminen
- Digitaalinen markkinointi ja sosiaalinen media
- Yhtiön taloustiede
- Pienyrityksen taloushallinto
- Laki yrittäjyydessä
- johto
- Markkinointi
- Markkinatalous
- Yrittäjyyden periaatteet
2. opiskeluvuosi
Vaaditut kurssit
- Yrittäjyyskäytäntö 1
- Yrittäjyyskäytäntö 2
- Kirjanpito ja verot
- Pienen yrityksen kilpailukyky ja brändäys
- Henkilöstöjohtaminen pienessä yrityksessä
- Markkinatutkimus
- Projektinhallinta
- Palvelujen hallinta
Valinnaiset kurssit
- ranska aloittelijoille
- ranska aloittelijoille 2
- Intermediate French
- ranska keskitasolle 2
- Italialainen aloittelijoille
- italia aloittelijoille 2
- Italian keskitaso
3. lukuvuosi
Vaaditut kurssit
- Yrittäjyys 3
- Yrittäjyyskäytäntö 4
- Opinnäytetyöseminaari 2
- Liiketoiminnan kehitysarviointi
- Digitaalinen markkinointi ja sosiaalinen media
- Kaupan ja myynnin edistäminen
- Pienyrityksen tietojärjestelmä
- Opinnäytetyöseminaari 1
Valinnaiset kurssit
- ranska aloittelijoille
- ranska aloittelijoille 2
- Intermediate French
- ranska keskitasolle 2
- Italialainen aloittelijoille
- italia aloittelijoille 2
- Italian keskitaso
- italia välitasolle 2
- Saksan keskitaso
- Espanjan keskivaihe