BA journalismissa ja PR:ssa
Berlin, Saksa
KESTO
6 Semesters
KIELET
Saksan kieli
TAHTI
Täysaikainen
HAKEMUKSEN MÄÄRÄAIKA
Hakemuksen jättämisen määräaika
AIKAISIN ALOITUSPÄIVÄ
Oct 2024
LUKUKAUSIMAKSUT
EUR 22 950
OPISKELUMUOTO
Kampuksella
Apurahat
Tutki stipendimahdollisuuksia opintojen rahoittamiseksi
Johdanto
Journalismi- ja PR-ohjelma on suunnattu käytännönläheisille hakijoille, jotka ovat kiinnostuneita työskentelystä multimedia- ja luovalla alalla, erityisesti yleisradio-, verkkojulkaisu- tai PR-alalla.
Ohjelma tarjoaa tasapainoisen yhdistelmän luentoja, seminaareja ja käytännön toimitustyötä. Kaikkien opintoalueiden pakollisissa moduuleissa opetetaan median ja poliittisten järjestelmien, tilastojen ja mediatutkimuksen, median etiikan, mediaoikeuden perusosaaminen sekä suunnittelun ja tuotannon perustaidot kirjoittamisen ja tekstinkirjoituksen, valokuvauksen, videotekniikan, äänitekniikan aloilla. , editointijärjestelmät, hallinta- ja formaattiosaaminen.
Pakollisen vaiheen jälkeen voit valita yhden seuraavista erikoistumisalueista: Esittely, Videojournalismi, Verkkojournalismi ja PR. Erikoistumisesi päättyy laajaan käytännön projektiin, joka toteutetaan yleensä yhteistyössä tunnetun mediakumppanin kanssa.
Erikoisalat
Esittäminen
Erikoistuminen Presenting valmistaa opiskelijoita laajaan ammatilliseen tarjontaan tv- tai radiojuontajana. Se sisältää toimimisen kameran edessä ja mikrofonin kanssa työskentelyn. Opit myös hallitsemaan vartaloasi, ääntäsi ja ilmeitäsi sekä säveltämään käsikirjoituksiasi.
Ammatillisen lauluvalmennuksen lisäksi opit televisioesityksen ammatillisia standardeja eri yhteyksissä, kuten tiedotteissa, live-vaihdossa ja keskusteluohjelmissa. Taiteellisesti itsenäisen ja luovan persoonallisuutesi kehittyminen vahvistaa itsenäistä esiintymis- ja haastattelutaitojasi.
Opiskelijat suunnittelevat ja suorittavat lähetyksiä osana laajaa lopputelevisioprojektiaan. Tässä projektissa he tekevät yhteistyötä televisiojournalismin opiskelijoiden kanssa.
Online journalismi
Verkkojournalismin erikoisala keskittyy verkkojulkaisujen, kuten verkkosivujen, kieleen ja erityisiin teksti-/sisältövaatimuksiin. Teknisen perusosaamisen lisäksi opiskelijat saavat syvemmän ymmärryksen verkkoartikkelien sisältöön liittyvistä näkökohdista.
Opiskelija oppii erilaisia ohjelmointitekniikoiden sovelluksia ja yhdistelmiä tällä alalla vaaditussa mediatuotannon työnkulussa. He ovat myös alttiina suunnittelutyökalujen erilaisille sovelluksille ja luovat dynaamisesti interaktiivista sisältöä web-flash-suunnittelutyökaluilla. Opiskelija oppii kehittämään sisällönhallintajärjestelmien arviointiperusteita ja kehittämään itsenäisesti sovelluslähtöisiä konsepteja.
Kattavassa verkkoprojektissa tämän erikoisalan opiskelijat voisivat esimerkiksi suunnitella itsenäisesti sähköisen lehden tai oman youtube-kanavansa.
Television journalismi
Televisiojournalismin opiskelijat perehtyvät erikoistumisalalla kameratekniikkaan sekä kuvan sommittelun ja montaasin perusteisiin ja sääntöihin. Ammattimaiset äänityslaitteet, editointisviitit ja green screen -studio ovat heidän käytettävissään omien esitystensä tuottamiseksi.
Lisäksi erikoistumisalalla opetetaan toimituksellisten menetelmien hienouksia aiheen valinnassa sekä tarinankerronta- ja panosdramaturgian toteuttamisessa. Täällä keskitymme myös ammattimaiseen lauluvalmennukseen ja niin sanottujen on- ja off -tekstien kirjoittamiseen, hoitojen suunnitteluun, budjetointiin ja kuvausten kaikkiin aspekteihin - ulkona, paikan päällä tai studiossamme.
Opiskelijat toteuttavat itsenäisesti televisiolähetyksen laajaan opinnäytetyötään. Tätä varten he tekevät yhteistyötä esittelyyn erikoistuneiden opiskelijoiden kanssa.
Julkiset suhteet
Suhde-erikoistuminen laajentaa aiemmin opittuja journalismin taitoja ja keskittyy PR-alan erityisosaamiseen.
Perusteet sisältävät erilaisia teorioita, malleja ja näkökulmia suhdetoimintaan, jotka ensisijaisesti selittävät markkinoinnin ja mainonnan eroa. Opiskelija tuntee PR-työn taloudelliset, kulttuuriset ja sosiaaliset näkökohdat ja edellytykset. Myöhemmin osallistutaan viestintätoimistojen käytännön työhön ja tutustutaan erityisiin PR-strategioihin sekä eri medioiden monipuolisiin sovellusmahdollisuuksiin. Lehdistötiedotteiden ja muun PR-materiaalin kirjoittaminen on yhtä tärkeää kuin erikoistilanteiden selvittäminen ja kriisiviestintä.
Käytännön lopputyössä opiskelijat kehittävät PR-konseptin yhteistyössä todellisen asiakkaan kanssa ja esittävät sen yhdessä koko suunnitteluprosessinsa kanssa.