Noin
University of Latvia on perustettu vuonna 1919, ja tällä hetkellä se on yli 15 000 opiskelijallaan, 13 tiedekunnallaan ja yli 20 tutkimuslaitoksellaan ja itsenäisellä tutkimuskeskuksellaan yksi Baltian suurimmista kokonaisvaltaisista ja johtavista tutkimusyliopistoista. Yliopisto tarjoaa yli 130 valtion akkreditoitua akateemista ja ammatillista opinto-ohjelmaa.
University of Latvia tutkimusta tehdään yli 50 tutkimusalalla, jotka edustavat neljää päätutkimusaluetta: humanistiset tieteet, luonnontieteet ja yhteiskuntatieteet. University of Latvia kiinnittää suurta huomiota kansainvälisen yhteistyön kehittämiseen.
University of Latvia kiinnittää suurta huomiota kansainvälisen yhteistyön kehittämiseen edistääkseen identiteettiään kansainvälisesti ja vahvistaakseen yliopiston mainetta maailmanlaajuisesti. Tähän mennessä University of Latvia on allekirjoittanut 136 kahdenvälistä sopimusta maailmanlaajuisesti ja yli 700 sopimusta 368 laitoksen kanssa 32 Euroopan maassa ERASMUS+ -ohjelman puitteissa. Sekä saapuvat että lähtevät vaihto-opiskelijat käyttävät yhtä käytettävissä olevista opiskelijavaihtosopimuksista: ERASMUS+, ERASMUS MUNDUS (Aurora, AESOP, LEADER), CAMPUS EUROPAE, ISEP, kahdenväliset sopimukset ja maiden väliset sopimukset.
QS World University Ranking
University of Latvia (UL) on tänä vuonna sijoittunut QS World University Rankingsissa maailman 4 %:n parhaiden yliopistojen joukkoon, ja se on nyt sijalla 801–850. QS WUR Ranking By Subject -sijoituksissa sijalla 401-450.
Laadunhallinta University of Latvia
Koska kaikilla on erilainen käsitys laatuaiheesta, tälle termille on ajan mittaan syntynyt erilaisia määritelmiä. Nämä määritelmät kattavat eri aloja – tuotteiden laadusta organisaation johtamiseen. EU:n Phare Multi-Country Programme in Higher Education -hankkeen "Quality Assurance in Higher Education" puitteissa julkaistiin korkeakoulutuksen laadunvarmistuskäsikirja. Käsikirjan kirjoittajat tarjoavat muutamia korkeakoulutuksen kannalta olennaisimpia laatukäsityksiä, nimittäin:
1) Laatu huippuosaamisena – konseptin tavoitteena on pyrkiä olemaan paras.
2) Laatu "sopivuutena tarkoitukseen" - jonkin laatu tiettyyn tarkoitukseen.
3) Laatu muutoksena – samalla kun opiskelijoiden tavoitteet ja näkemykset muuttuvat, yliopisto pystyy vaihtelemaan heidän mukaansa ja saavuttamaan heidän tarpeensa eli sopeutumaan.
4) Laatu kynnyksenä - yliopisto asettaa tietyt normit ja kriteerit. Kaikki yksiköt, jotka saavuttavat tai ylittävät nämä normit ja kriteerit, katsotaan laadukkaiksi.
5) Laatu vähimmäisstandardeina - laaja määritelmä valmistuneiden toivotuista tiedoista, taidoista ja asenteista.
6) Laatu tehostamisena – yliopiston tulee kehittyä jatkuvasti.
Laadun varmistamiseksi kaikilla organisaatiotasoilla yliopiston tulee perustaa asianmukainen laadunhallintajärjestelmä.
Korkea-asteen koulutuksen laadunvarmistuksen prioriteetti on määritelty sekä eurooppalaisessa lainsäädännössä ja käytännöissä ( Bergenin tiedonanto - Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area) että Latvian valtion lainsäädännössä. Näissä asiakirjoissa korostetaan yliopistojen sisäisen laadunvarmistusjärjestelmän käyttöönoton tarpeellisuutta.
Laadunhallinta- ja auditointiosasto vastaavat UL:n laadunvarmistusjärjestelmän kehittämisestä ja käyttöönotosta.